رواية امي وجارتنا بقلم هويدا زغلول

ماما. جارتنا 
وقبل ما نبدأ الحكايه اعرفكم بنفسي أنا مروه
متجوزه وفي يوم كنت يوم رايحه بيت ماما 
وفتحت
الام 


اي ده مروه خير يا حبيبت امك اي اللي جابك 
دلوقتي
مروه 
هو ممنوع اجي بيت ابويا ولا اي يا ماما 
وبعدين هو انتي غيرتي الكالون ولا اي 
عامله افتح مش راضي يفتح معايا
الام 
لا لا هغير الكالون ليه انا بس نسيت 
وحطيت المفتاح في الباب تعالي ادخلي 
وبعدها دخلت ولقيت جارتنا زينب خارجه 
من الحمام
زينب 
اي ده مروه عامله اي وحشاني بقولك اي با ناخد 
يا حبيبتي انا ماشيه وبعدين هبقي اجيلك 


معلش خرجت مستعجله نسيت نشف الحمام 
ابقي نشفي وبعدها مشيت
مروه 
هو في ايه بالظبط وهي كانت عندنا في الحمام بتعمل ايه
الام 
ما فيش يا مروه المياه مش طالعه عندها فجات تاخد دش عندنا ايه المشكله يعني
المهم انتي اي اللي جابك
مروه 
ما فيش يا ماما ومش راجعه ليه البيت دلوقتي خالص دلوقتي الباشا بيشك فيا
الام 
بيغير عليكي يا عبيطه ليه بتسميها شك 
اهدي كده با حبيبتي والست ملهاش 

الا بيت جوزها
مروه 
عمر ما ده كان كلامك انتي طول عمرك مس 
بتحبي يحيي اي اللي حصل خلاكي تغيري 
رايك وكلامك كده
الام 
يووو بقي هو انتي عايزه اي أنا داخله 
انشف المياه وبعدين انام


مروه 
اوعي انتي وانا هدخل انشف مكانك 
لاحسن تتزحلقي
الام 
لا يا حبيبتي روحي جهزي اوضتك 
يلا عليان تنامي فيها
وبعدها ماما دخلت وشويه ودخلت اوضتها 
وكلمت زينب
زينب 
يا خراشي يا حبكت 


بنتك تيجي في الوقت ده
ناهد 
المشكله مش في كده المشكله ان هي غضبانه من جوزها وهتقعد عندي هنا فتره حاولي تتصرفي وتشوفيلنا انت مكان عندك بقى
زينب 
انا ما ينفعش خالص انتي عارفه ابراهيم جوزي شديد ازاي وطبعا خاېفه يشك فينا في حاجه
ناهد 
طيب هنعمل ايه انا مش هقدر استحمل يومين على بعض كده


زينب 
حاولي تكلمي جوز بنتك ويجي يصالحك وخليها تمشي من هنا بجد انا مش هقدر انا كمان على الوضع ده انا مصدقت اخد عليه
ناهد
عالعموم سبيني اتصرف واشوف هنعمل 
اي اقفلي السكه وحاولي متجيش الفتره 
دي
زينب 

بس بالله عليكي حاولي انها تمشي بسرعه 
طيب سلام سلام لاحسن ممدوح داخل 
ودخل جوزها ممدوح
ممدوح 
اكيد بتكلمي ناهد بجد انا بقيت بغير منها 
اوي لو بتكلمي راجل مش هغير عليكي 


كده
زينب 
جينا للنكد بقي انت عايز اي يا راجل انت 
شكلنا كده هنفترق بسببك
ممدوح 
بجد انا مش عارف انتي عالطول سايبه بيتك 
وعندها ليه حتي عالطول نايمه 
اي الاوضه الاطفال ومش عايزه تكوني معايا
زينب 
بقولك اي يا ممدوح انا داخله انام لو حبيت 
تاكل ابقي سخن لنفسك وبعدها دخلت
وفي شقه يحيي روح البيت وكانت أمه 
قاعده عامله تاكل


الحما 
اي ده هو انت ايه اللي رجعك مش قولت 
بايت في الشغل انهارده
يحيي 
ماما ازيك عامله اي غريبه يعني 
مش قولتي انك جايه انهارده
الام 
مراتك يا حبيبي كلمتني وقالت علي المشكله 
اللي بينك وبينها روحت قولت اجي اعملك 
اكل الاسبوع كله
يحيي 
اي ده مش فاهم هي جيباكي هنا علشان
تعملي الاكل مكانها دي معندهاش ډم
الام 
يا حبيبي مراتك لما هدومها ومشيت 
وقالت إنها مش راجعه البيت هنا 
الا
لما تتغير هو اي اللي حصل بينك وبينها
يحيي 
هي قالت كده والله يومها مش معدي 
انهارده وهتشوفي يا ماما انا هعمل معاها اي 
وبعدها مشي
الام 
برحتك بقي انت وهي معقول كل الاكل 


ده عندها في الفريزر صحيح مهي
لاقيه الحمار اللي عامل يجيب لما اتصل 
ببنات يجوا يكلوا معايا
وفي شقه ماما الجرس كان عامل يرن 
وفتحت
مروه 
اي ده فيه اي في حد يخبط بالطريقه 
دي
يحيي 
بقي انتي تسيبي البيت وتمشي 
انا جاي علشان اقولك انتي طالق 
وخرجت ماما
الام 
يالهوي ليه كده يا ابني دي مروه بتحبك والله 
ومش قصدها تزعلك خالص
يحيي 
اخر كلام اللي تمشي من بيتي بدون 
علمي متدخلش تاني وبعدها مشي
الام 
خربتي بيتك يا حبيبتي شوفي بقي هتعيشي 
فين انا واحده اخد علي العيشه لوحدي ولا يمكن 
اخليكي تعيشي


معايا
مروه 
انتي بتتكلمي بجد ازاي يعني يا ماما الكلام 
ده وبعدين انا قاعده في ميراث بابا
الام 
قولي كده بقي جايه علشان خاطر 
عينك علي المعاش وعايزه تخدي منه اسمعي 
يا حلوه انا مش موافقه علي الكلام ده انتي 
سامعه ولا لا
مروه 
هو فيه اي يا ماما انتي كنتي ياما بتتحايلي 
عليا علشان ابات معاكي يوم اي اللي حصل 
خلاكي كده
الام 
بقولك اي اخرك الشهر ده وبعدين تشوفي 
مكان ليكي تاني انتي سامعه ولا لا 
وبعدها دخلت
وفي يوم كنت في المطبخ ولقيت ماما 
بتقولي
الام 
بقولك اي أنا مليش مزاج للاكل ده انزلي يلا
هاتي لينا اكل من برا
مروه 
منين يا ماما مش بتقولي المعاش مش بيكفيكي ولا اي
الام 
مټخافيش يا حبيبتي انا اللي عزماكي اخلصي 
يلا وشوفي هتجيبي اي وبعدها نزلت
وفي رنت علي زينب
ناهد 
بقولك اي تعالي بسرعه البت نزلت تجيب 
اكل مش عايزكي تتاخري علشان نحلق 
نخلص
زينب 
ممدوح قاعد ليا برا ومش عارفه اعمل اي 
لو قولت ليه رايحه ليكي هيعمل مشكله

زي كل مره
ناهد 
طيب بقولك اي اقفلي انا هاجي اخدك وبعدها 
راحت وفتحت زينب
زينب
ايه ده ازيك يا ناهد عاش من شافك 
بقالي كام يوم مش بشوفك ليه
ناهد 
اسكتي يا زينب علي اللي حصل 
ليا والله تعبانه اوي وكنت عند الدكتور 
وقالي لازم اكون في السرير وخرج ممدوح


ممدوح 
لا الف سلامه عليكي ربنا يطمنا عليكي
ناهد 
معلش يا ممدوح هتقل عليك واخد مراتك 
منك شويه اصل انت عارف انها 
بتدي حقن وانا بصراحه تعبانه اوي
زينب 


ياخبر يا حبيبتي عنيا ليكي يلا بينا
ممدوح 
معقول هتخرجي بلبسك ده علي الاقل 
اللبسي عبايه
ناهد 
اي الكلام ده مانت عارف ولا معايا راجل ولا 
حاجه والشقه في وش الشقه يلا بينا
وبعدها دخلوا
زينب 
ياربي انا زهقت من الراجل ده بفكر 
اطلق منه علشان اكون براحتي
ناهد 
وبقولك اي أنا مش فايقه للكلام ده 
اخلصي يلا خلينا نخلص قبل البت ما تيجي 
لاحسن عايزه اقولك وافقه ليا علي الكلمه 
زي جوزك وبعدها دخلوا الحمام
وانا كنت طالعه علي السلم لقيت ممدوح

ممدوح 
ازيك يا مروه عامله اي اكيد جايه تقعدي 
مع ماما اليومين دول علشان تعبانه مش كده
مروه 
اه اه ومكنتش عايزه اقولوا علي اللي حصل
ممدوح 
هي جت واخدت زينب علشان تديها احقنه 
ربنا يكمل شفاه علي خير
مروه 
اي حقنه اي
ممدوح 
مش الدكتور امبارح كتب ليها حقن 


ربنا يطمنكوا عليها يارب
مروه 
تمام بعد
اذنك وبعدها طلعت الشقه 
ودخلت ولقيت ماما خارجه من الحمام
الام 
بسم الله الرحمن الرحيم اي يا بنتي فيه اي 
مش تخبطي
مروه 
مالك يا ماما وشك عامل ليه كده وفي اي حول
الام 
زينب جوا عايزه اي
مروه 
هو فيه اي بالظبط أنا مش فاهمه وبعدين 
هو انتي ازاي تكدبي علي جوزها وتقولي 
انك كنتي في المستشفي
الام 
بقولك اي يا بت انتي لو مش عايزه تشوفي 
حاجات مش عجباكي امشي يا حبيبتي من هنا 
خالص انا مش عايزكي معايا وخرجت زينب
زينب 
فيه اي بس يا جماعه مالكم اهدو كده حرام 
عليكم
الام 
انا مش عايزه في بيتي ارجعي لجوزك يا حبيبتي 
لو مش عجبك
مروه 


تصدقي ان غلط يوم ما جيت هنا بجد 
انا مش فاهمه انتي امي 
ازاي
ناهد 
وانا مش عايزه من انهارده اكون امك 
امشي بقي وبعدها مشيت
زينب 
مكنش ينفع تعملي كده كنتي صبرتي 
شويه يا ناهد علشان مش عايزنها تشك 
في حاجه
ناهد
تشك ولا لا برحتها بقي المهم روحي 
شقتك دلوقتي علشان جوزك
وفي شقه ممدوح الباب خبط وفتحت 
امنيه اخته
امنيه 
ال يا قاعدين يكفيكوا شړ الجاين 
خير يا حبيبتي عايزه اي مش اخويا 
خلاص طلقك ولا انتي اي
مروه 
انا عايزه اتكلم مع ممدوح شويه لوسمحت 
اوعي كده
امنيه 
خدي هنا رايحه فين وبعدها شوفت نشوي
بنت خالتهم


مروه 
اي ده ازاي نشوي تقعد هنا كده وبعدها
خرج يحيي
يحيي 
انتي اي اللي جابك هنا تاني يابت انتي 
مش انا طلقتك خالص
مروه 
ارجوك انا عايزه اتكلم معاك لوحدنا شويه 
يا يحيي انا عارفه ان كنت عصبيه بس خليني 
اتكلم معاك
نشوي 
حبيبتي عايزه تتكلمي يبقي تتكلمي قدمنا كلناة
انتي سامعه


ولا لا
مروه 
وانتي مالك وبعدين انتي مين علشان 
اتكلم قدامي يعني ما تخليني في حالك
نشوي
لا ليا يا حبيبتي انا مراته وحره اعمل 
والي انا عايزه
امنيه 
فاكره أنها لما تمشي اخويا هيزعل عليها 
لا يا حبيبتي بلاش تنسي نفسك وتنسي انتي 
مين
مروه 
مراتك معقول اتجوز عليا 
يا يحيي بعد كل اللي عملته معاك
امنيه 
عملت ايه علشانه يا حبيبتي ده انتي على طول كنت منكده عليا عيشته بقولك ايه اتكلي على الله وامشي من هنا
وبعدها مشيت
يحيي
ممكن افهم ايه الكلام اللي انتو قلته ده وازاي اصلا يا نشوى تقعدي بلبسك ده هنا


نشوي 
انا غلطانه يعني ان انا عايزه ارد لك كرامتك مش عايز تتجوزني براحتك بس انا كنت عايزاها تعرف ان انت مش عايزها
يحيي
دي حاجه تخصني انا ما تخصكوش انتوا ويا ماما لو سمحت انتم عايزين هنا في البيت محدش ليه دعوه بحياتي
الحما 
جرى ايه يا حبيبي هم خايفين عليك وعلى مصلحتك وعارفين ان مراتك مش كويسه معاك يعني
يحيي 
دي حاجه ترجع ليا انا محدش ليه دعوه 
وانا مشاكلي هعرف احلها
وفي شقه ماما كانت قاعده هي و زينب


زينب 
بجد ما تعرفيش انا فرحانه ازاي يا ناهد ربنا يخليكي ليا والله اكثر واحده بتساعدني في حياتي
ناهد 
ولسه يا بت ربنا يعلم انا كمان بحبك ونفسي نمشي من هنا خالص بقى انا وانتي
زينب 
بس اسمعي كلامي حاولي تروحي ترادي 
بنتك مش عايزه تكون وافقه لينا كده
ناهد 
بقولك اي أنا مبسوطه بلاش تنكدي
عليا 
بقي وبعدين يلا روحي شقتك مش 
خلاص ولا اي
زينب 
تمام يا قلبي وبعدها خرجوا وانا كنت علي 
الباب
مروه 
انا اسفه يا ماما. واوعدك عمري 
ما هدخل في حاجه مليش فيها تاني
زينب 
خلاص بقي يا ناهد البت صعبت عليا حرام 
عليكي خليها تقعد معاكي
ناهد 
طيب ادخلي بس ملكيش دعوه ب حياتي 
وبعدها دخلت
وعدا كام يوم وكنت أنا. عماد في كافيه
عماد 
بصراحه انا مش عايز اقولك انا حاسس ان 
فيه حاجه غلط من زمان بس مش قادر 
افهم ايه اي وحاولت كذن مره افهم بس مش عرفت
مروه 
انا جبتك هنا علشان تفكر معايا ارجوك 
لازم نشوف حل
عماد 
والله انا نفسي ايدي علي كفتك
مروه
عايزه ماما تخرج من البيت وانا هحط كاميرا 

في  ونشوف فيه اي اللي بيحصل بالظبط
عماد 
هو التي فاكره ان الموضوع سهل عليا وعليكي 
لو اتكدنا
مروه 
امال عايزها نسكت علي الغلط
الجزء الثاني
مروة
المهم لازم تتصرف وتشوف اي حاجه اصل لو اللي في دماغك دي تبقي مصېبة…
عماد…
خلاص يبقى نشوف اي طريقه وتخرج منها من البيت ولما تخرج انا اعرف واحد مهندس صاحبي يجي يركب كاميرا في البيت كله…


مروة…
بس دي مش بتخرج خالص ولو طلعت في يوم بتروح عند جارتنا وترجع بعد خمس دقايق…
عماد…
خلاص انا هشوف حل…. وبعدها هقولك نعمل ايه بالضبط…… وبعد شويه بتمشي وتروح على البيت وبتلاقي ناهد طالعه من الحمام كالعاده..
مروة…
وبعدين بقى في الوضع ده انا دماغي بقت تروح لحته تانيه..
الأم…
مش قلتلك يا ناهد دي ما ينفعش تقعد هنا مش هتخليني على راحتنا…..انا قلت لازم تمشي وتسيب البيت….. الوضع ده انا مش هستحمل..
زينب…
وبعدين معاك يا زينب احنا قلنا ايه خلاص يا مروه يا حبيبتي انت ادخلي اوضتك وانا ان شاء الله هبقي افهمك كل حاجة بعدين..


الأم…
ما فيش حاجه اسمها عبد العزيز لو مش عاجب ملحوقه تقدر تروح تعتذر لجوزها وترجع وتعيش حياتها معاه زي ما كانت عايشه الاول
مروة…
لو كان ينفع مكنتش هتاخر ولو كنت اقبل بالوضع اللي انا شايفاه
الأم…
وليه بقا مينفعش ده هو يتمنى انك ترجعيله…
مروة…
يحيي اتجوز عليا نشوى انا رحت عنده البيت وشفته..
الأم… 
ارتحتي خربتي بيتك خلي التسرع ينفعك وشكلي كده انا وانت هننزل نشحت اخر الشهر
مروة…
انا مش عايزه منك اي
 
حاجه غير مكان ابات فيه
الأم…
ومصاريف أكلك وشربك هنجيبها من فين المعاش بيكفيني لوحدي ولو في حاجه بتفيض انا بشيلها للزمن…
مروة…
مش عايزه منك حاجه وانا كلها يومين وهنزل اشتغل..
الأم..
اخبارك يا جامع على الاقل الوقت اللي تنزلي فيه اكون على راحتي يا ساتر يا رب هم ونزاح..
زينب….بغمزة
طيب انا همشي دلوقتي وهبقى اكلمك بعدين يا مروه ويا ريت ربنا يهديكم وكفايه خناق….
في اليوم التاني عند يحيي…
الحما….
مالك يا يحيي مش على بعضك ليه..
يحيي…
ما فيش حاجه يا ماما بس من بعد ما مشيت مروه حياتي بقيت متلخبطه
الحما…
ما انا قلتلك تتجوز نشوى رسمي
يحيي…


هو انا كنت متجوزه صوري عشان اتجوزها رسمي يا ماما..
الحما…
اقصد يعني التمثيليه اللي عملناها على مراتك نقلبها جد والبنت بتحبك وعينها منك من زمان بس انت اللي زي القرع بتمد لبره
يحيي…
لا يا ماما نشوى لو اخر بنت في الدنيا انا مش هتجوزها انتي ناسية أنها بنت متدلعة…
الحما…
يكونش تفكر عايز ترجع مراتك تاني بعد ما سابت البيت من غير اذنك ومشيت
يحيي….
مروه مش اول واحده تعمل كده ولا اخر واحده تعمل كده كمان انا بصراحه زودتها ما كانش ينفع الشك بتاع يوصل فيها


فلاش باااااك…
مروة…
في اي يا يحيي انت داخل تتسحب زي الحرامية كدة ليه ..
يحيي…
انا سامع صوت راجل هنا مين معاكي…
مروة…
انت شكلك اتجنيت او شكلك شارب حاجه فوق يا يحيى انا مروه مراتك مش واحده شاقطها من الشارع..
يحيي…
انا فايق وعارف انا بقول ايه انا سامع
صوت ضحك وهزار وصوت راجل في البيت..


مروة…
ده صوت التليفزيون يا غبي….ولما أنا سمعت صوتك وانت داخل تتسحب زي الحرامية وطيت الصوت..
يحيي…
وطيتي الصوت ولا قلتيله يستخبي
مروة…
انا زهقت منك ومن شكك ده.. في الشقه قدامك كلها فتش لو لقيت فيها حتى برص ابقى قول اللي انت عايز تقوله…. فجأة مروه بتعلي صوت التلفزيون
مروة…


اتفضل مش هو ده صوت اللي سمعته.. مش ده صوت الراجل اللي بتقولي عندك راجل في البيت..
يحيي بتوتر…
يا حبيبتي انا كنت بهزر معاكي وبعدين انت عارفه الغيره بتاعتي معقول يعني اشك فيك…. مش ده محمود ياسين ايوه عارفه حلو فعلا الفيلم ده احنا هنسمعه مع بعض…
مروة بتريقة…
صدقتك انا كده صح اسمعي لوحدك انا داخلة انام بس اعمل حسابك ان الوضع ده انا مش هسمح ولا هقبل بيه…
يحيي…


يعني ايه مش هتقبلي بيه انت مش عارفه انا ده طبعي من الأول وكنتي فرحانة بالغيرة بتاعتي…
مروة…
ما كنتش اعرف انها شك وانا هتحول حياتنا الچحيم انا بقيت اخاڤ تليفوني يرن من اي حد من اهلي ولا من اصحابي او حتى من ماما لا تشك اني بكلم حد..
يحيي…
وانت يعني لازم تكلمي اهلك ما يجوا يزوروكي..
مروة…
نهارك اسود يا يحيي… هي لحقت للدرجه دي كمان بصراحة انت زودتها قوي وانا من بكره هسيب البيت..
يحيي…
قولي كده من الاول انا كنت شاكك انك شايفالك شوفه…. بس انا اللي كنت بحاول اضحك على نفسي…
مروة…


عمرك ما هتتغير عمرك ما هتتغير يا يحيى وانا غلطانه اني كل مره بعدي واقول بكره هيتغير بكره هيتغير بس انت زي ديل الكلب في عمره ما هيتعدل..
باااااك
يحيي…
مروه معاها حق تسيب البيت وتمشي وانا ما حاولتش اغير من نفسي..
الحما…
شايفاك بتلمح لحاجه انت عايز ترجع مراتك يا يحيى
يحيي…
ايوه يا ماما… انا لازم ارجعها بس الاول اوعدها اني هتغير…
عند عماد بيتصل علي مروة..
مروة… 
ايوه يا عماد صباح الخير انا كنت لسه هكلمك
عماد….
صباح الخير يا مروه انا لقيت حل نخرج امك بيه من البيت…
مروة…
الحقني بي انا خلاص الشك هياكلني..
عماد….
بصي يا ستي انا
 


هخلي ماما تكلمها تعزمها النهارده تقضي معاها اليوم كله واول هي ما توصل ماما وتطمن انا هكون عندكم..
مروة…
ايوه بس في حاجه انا ما عملتش حسابها…. هنعمل ايه في اللي اسمها زينب ما هي ممكن تيجي وتخبط في اي وقت وممكن كمان تشوفكم وانتم طالعين..
عماد…
دي حلها سهله وفي ايدك انت…. انا عايزك تقضي معاها اليوم وكده مش هتفكر انها تيجي لك لانك انت عندها…
مروة….
فكره حلوه تمام انت اتصل على ماما او خلي مامتك تكلمها وبكره تعالى بس اعمل حسابك انا مش معايا
فلوس عشان أدفع فلوس الكاميرات…
عماد…
بلاش تقولي الكلام ده احنا اخوات..


وتاني يوم بينفذوا اللي عملوه بالظبط… وبعده ما بيخرجوا ويمشوا وتحصل حاجه مش متوقعه…. عماد ما يقابل يحيى وهو طالع
عشان يصالح مروه..
عماد بيني وبين نفسه يادي المصېبه هو ده وقت تيجي فيه…
يحيي…
انت هنا بتعمل ايه ومروه فين..
عماد….
انا كنت فوق بس طلعت اخبط مالقيتش حد ونزلت تاني الظاهر انهم مش موجودين..
يحيي…
انا هطلع اتاكد بنفسي… وفي الوقت ده بتكون مروه رجعت الشقة تاني بيخبط يحيى فتفتحله مروه الباب…

مروة…
يحيى انت….
يحيي…
ايه يا هانم ما كنتيش متوقعه اجي في الوقت ده عشان اشوفك انت وعشيقك مع بعض…. وفي الاخر الباب كله بجاحه يقول لي ما فيش حد فوق طبعا
مروة…
صدقني انت فاهم الموضوع غلط ادخل بس وانا هفهمك كل حاجه…. وفي الوقت ده بتطلع ناهد من البيت على صوت خناقهم


زينب…
ازيك يا يحيى حمد لله على السلامه…. طالما جيت دلوقتي فرصه تقعد انت مراتك تتكلموا خصوصا ان امها مش موجوده…
يحيي…
اهلا اهلا كمان امها مش موجوده وامها بقى فين
زينب…
امها راحت عند ام عماد تقضي معاها اليوم..
يحيي.. 
يعني كل حاجه متظبطه من الاول وانا اللي طلعت مغفل… انا كنت جاي افتح معك صفحه جديده وكنت هوعدك اني اتغير بس الظاهر ان انا كنت على حق وما كانتش غيرك كان شك وطلع في محله..


مروة…
صدقني انت فاهم الموضوع غلط
يحيي…
انتي كلك غلط على بعضك من اولك لاخره… بس العيب مش عليك العيب على مامتك اللي سايباك مع راجل غريب وهي خرجت عشان تفضلكم وتروق لكم الجو… انا همشي دلوقتي وبكره هجيب الماذون عشان اطلقك..
مروة…
استنى يحيى والله انت فاهم غلط انا هفهمك… والله عماد كان هنا..
يحيي…


كان هنا عشان ايه يجيبلك طلبات البيت…. كل حاجه واضحه يا هانم مش محتاجه تفصيل ولا توضيح ولا كمان دي عايزة تبرري فيها ولا يمكن صوت التلفزيون… بيمشي يحيى وبتقعد مروه على السلم ټعيط بتقرب منها ناهد..
زينب…
هو عماد كان هنا بيعمل ايه..
مروة…
ما انا حاولت افهم منك كل حاجه وكنت عايز اعرف ايه اللي بينك وبين ماما لان الشك خلاني اتصور ان في بينكم حاجات مش كويسه..


زينب…
وانا ياما اتكلمت مع مامتك ونصحتها تقولك بس هي اللي ماكانتش عايزه تقول لك اي حاجه…. هو انا بصراحه كنت ناويه النهارده افتحك واقولك الحقيقه بس اللي حصل نساني كل حاجه…. بس برده ما قلتليش عماد كان هنا بيعمل ايه
مروة…
انا هقولك كل حاجه بس انت توعديني تقولي الحقيقه ليه عشان ارتاح وانا بعدها ممكن اسيب البيت وامشي… وفعلا بتحكي مروه السبب اللي خلي عماد يجي البيت..
زينب…
وانا يا ستي هقولك كل حاجه بصراحه..
فلاش باااااك..
في شقه ام مروه


ناهد…
انت طبعا تعرفي تدي حقن يا ناهد بس قبل كل حاجه في سر مش عايزه حد يعرفه..
زينب…
قولي يا حبيبتي…سرك في بير كأنك بتتكلمي مع نفسك..
ناهد…
فاكره الصداع اللي كان بيجي لي زمان انا كنت فاكره انه صداع عادي بس لما


تعبت اكتر عرفت ان ورم في المخ..
زينب…
يا لهوي الف
سلامه عليك ورم في المخ..
ناهد…
اسمع يا ناهد الدكتور كتب لي على حقن والحقن دي ريحتها بتبقى صعبه… وانا مش عايزه اي حد يعرف اللي عندي…. والحقن دي لازم ناخدها كل يوم او يوم بعد يوم لانها بتريحني وبتخفف الصداع…
زينب. 
خلاص يا حبيبتي انا هاجي كل يوم ادي لك الحقن دي
ناهد…
مش ده المهم انا مش عايزه اي حد يعرف خصوصا مروه بنتي وكمان انا مش عايزاها تيجي هنا البيت عشان ما تشكش في اي حاجه….
زينب…
بس دي لازم تكون جنبك خصوصا في ظروفك دي
ناهد…


مروة لو عرفت اللي فيها ممكن يحصلها حاجه… وانت عارفه البنت بتحبيني قد ايه ده انا كنت كل حاجه ليها بعد ما ابوها راح..
باااااااك..
زينب…
وكنت كل مره اجي اديها حقن لازم ادخل اخد شاور… لان انا كنت اركب الحقنه وكانت ريحتها صعبه جدا ولو جوزي خد باله او شم ريحه الحقن ممكن يعرف لانه زي ما انت عارفه بيشتغل مندوب ادويه…
مروة بحزن…
يا حبيبتي يا ماما يعني انا كنت ظلماها ….ليه متقوليش حاجة زي كدة وانا كنت هفضل معاها..

زينب…
انا قلتلك كل حاجه… وهكلم عماد وهنروح انا وهو لغايه يحيى ونفهمه الموضوع كله… وفي الوقت ده بتكون جات ظبني زينب..
مروة بحب ودموع..
الف سلامه عليك يا ماما ليه ما قلتليش انا عرفت كل حاجه… ومش هسيبك ولا هبعد عنك لحظه واحده..
الأم…
انا مش فاهمه حاجه ولا عارفه انتوا بتتكلموا على ايه..


زينب…
انا قلت ليها كل حاجه مش هينفع نخبي عنها اكتر من كده…. انا همشي دلوقتي وبكره هروح لعماد عشان نعمل اللي اتفقنا عليه…
وفي اليوم الثاني كان باب الشقه عند مروه بيخبط بتفتح تلاقي يحيى
يحيي…
ممكن ادخل ولا هفضل واقف على الباب
مروة بحزن..
اتفضل
يحيي….
انا اسف على كل حاجه حصلت واسف على سوق الفهم عماد وزينب كانوا عندي وفهموني كل حاجه..
الأم…
يا ريت تخلي بالك من مراتك لان دلوقتي ما فيش حد ثاني فاضل لها غيرك الله اعلم انا ممكن يحصل فيا ايه
يحيي…
ما تقوليش كده يا حماتي انا عرفت من مدام زينب… ان الموضوع لسه في اوله بس برده مكانش ينفع تخبي عننا طول الفترة دي كلها…
الأم…
المهم انك انت تتغير وتبطل شك في مراتك انت لو لفيت الدنيا كلها مش هتلاقي زي مروه..
يحيي….


وانا جاي النهارده عشان المره دي افتح معاها صفحه جديده…. واقولها حقك عليا..
مروة…
بس انا مش هينفع اسيب ماما غير لما تبقى كويسه واطمن عليها..
يحيي…


قصدك نسيب ماما انا هفضل معاكم هنا لغايه ما ماما تسافر وهتعمل العمليه
مروة. 
تسافر ازاي يا يحيى بس..
يحيي بحب…
انا اللي هصفر مامتك واحجز لها في احسن مستشفى بره ودي اقل حاجه اقدمهالك عشان اللي عملته معاكي… واعوضك عن اي اذى النفس اللي كنت انا سبب فيه…. الاسبوع الجاي مامتك هتسافر وهتعمل العمليه وانا هكون
معاها…… وبعد حوالي شهرين بترجع زينب وبتعمل عمليه وتنجح وتبدا مروه مع يحيى صفحه جديده بعيده عن اي شك بس الغيره لحميده بتفضل موجودة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *